Het stadsbestuur van Den Helder maakte bij de vaststelling van het Uitwerkingsplan Stadshart Den Helder een bijzondere keuze: vervangen van bebouwing door groen. Daarmee werd de aanzet gegeven om een groene verblijfszone aan te leggen tussen station en zeedijk. Julianaplein, Bernhardplein en Koningsplein worden aan elkaar gekoppeld tot één groot langgerekt groengebied. Hiermee krijgt de binnenstad vanaf het station een schitterende wandelverbinding met het Marsdiep. Vroeger lag hier het spooremplacement. Na de verplaatsing hiervan zijn op deze plek enkele losse gebouwen neergezet, inclusief de voormalig schouwburg. Nu de schouwburg naar Willemsoord is verplaatst, kan er een aaneensluitend park worden gecreëerd.

Het bijzondere ontwerp van het stadspark is geïnspireerd op één van de kwaliteiten van Den Helder: de zeewind. Door de bomen scheef te plaatsen, wordt de suggestie van een doorleefd park gewekt. Het natuurlijke beeld van scheef gewaaide bomen is een belangrijk onderdeel van het integrale landschapsontwerp van het stadspark. Het ontwerp is door West8 gemaakt, een landschapsarchitectuurbureau dat wereldwijd ontwerpen maakt voor parken en pleinen.

Het stadspark is gefaseerd aangelegd. Het eerste gedeelte van het stadspark is ter hoogte van de voormalige brandweerkazerne aangelegd. Nadat de brandweerkazerne was gesloopt, zijn in 2009 op het Polderplein bomen geplant en is er gras ingezaaid. In het tweede gedeelte is het stadspark opgerukt naar het Julianaplein, hier is onder meer een skateplek aangelegd. Dit gedeelte van het stadspark is op 19 mei 2011 officieel geopend.